بلاگ

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

با معرفی بازی جدید God of War Ragnarok ، سانتا مونیکای بنیادگرا به عنوان یک رفرمیست، در حال اصلاح، بهبود، و غنا بخشیدن به بازی است و در عین حال با راهبردهای قابل پیش‌بینی و حیاتی، پاسبان و حافظ کمال‌گرایی خود است. در نتیجه، در بازی Ragnarok تکامل و غنی‌سازی پایه‌های بنا شده بر روی عناصر شخصیت، توانایی‌ها، و سیستم مبارزه، امری اساسی و ضروری است.

در God of War Ragnarok، سانتا مونیکای بنیادگرا بخش اعظم این بار سنگین را به راحتی بر دوش پذیرفته است. با این حال، در مسیر پرپیچ و خم قصه‌ای که می‌خواهد روایت کند و با شگفتی‌هایی که قصد خلقش را دارد، لحظاتی هم با آرامش نفس نفس می‌افتد و در موقعیت‌هایی نیز با شتاب عمل می‌کند. در کل، بازی God of War Ragnarok با توجه به بار سنگینی که بر دوش آن است، انتظارات علاقه‌مندان را برآورده خواهد کرد.

تکمیل مأموریت جدید در God of War Ragnarok

God of War Ragnarok، تجربه فوق‌العاده ای را برای طرفداران بازی فراهم می کند. بعد از 3 سال از ماجراجویی سابق کریتوس و آتریوس، زمستان بزرگ (Fimbulwinter) قلمرو های گوناگون را به صورت شگفت انگیزی دگرگون کرده است. پیش‌گویی‌ها نیز آتریوس را محور اصلی آخرالزمان معرفی کرده‌اند و به دلیل تقابل‌های گریزناپذیر، تمرینات آتریوس به عنوان یک نوجوان تحت تعلیم خدای جنگ همچنان ادامه دارد.زمستان بزرگ لحظه ای نیست که تنها پیامد اختتامیۀ God of War 2018 است، بلکه حوادث دیگری نیز رخ داده که باعث شده نمادی از دوست قدیمی کریتوس از بین برود. در حوالی این دغدغه‌ها، خدایان سرزمین جدیدی که کریتوس پا در آن گذاشته است، نیز ناگهان اعلان جنگ کرده و ماموریت اصلی کریتوس در جستجوی محصولات سرزمین نورس و برخورد با خدایان جدیدی است که همراه خودشان امده‌اند.

God of War Ragnarok همچنین توانسته است هستۀ اصلی God of War 2018 را حفظ کند و به چشم آشنایی و قرابت با بازی قبلی نگریسته و باعث شده حس کنید که در ادامه تجربۀ خود از بازی قبلی قرار دارید. رویکرد تک شات حول داستان‌سرایی در رگناروک به دلیل سوییچ‌های مختلف بین دو کاراکتر اصلی، بهتر به چشم می‌آید و تاثیر آن در نقل یک قصه با وضوح بهتری دیده می‌شود.گرچه هدف اصلی حماسۀ نورس در دو بازی اخیر تمام شده است، اما با توجه به پایان دادن به این حماسۀ، مهمترین مسئله تکمیل شدن ماموریت جدید آتریوس و كریتوس به دو خدای اسطوره‌ای است. روایت قبلی، متمرکز بر داستان بود که هدف آن از ابتدا تا انتها مشخص بود.

با این حال، در رگناروک، هدف و ماموریت شما، تنها چند ساعت آینده را ترسیم می کند و به شما اجازه نمی دهد کاملاً در اطلاع از چه چیزی پا به عرصه بازی بردارید. به همین دلیل، رگناروک باعث عدم آگاهی و پیش فرض ها را به دنبال خواهد داشت و مخاطب را با آثار حمله کریتوس به خدایان نورس بیشتر آشنا می کند. با توجه به وقایعی که در God of War Ragnarok رخ می دهد، از آنجا که این بازی با پایان دادن به داستان نورس، سه گانه ای شد، به عنوان یک بازی پر هیجان و ماجرایی در نظر گرفته شده است که مخاطب را به خود جذب می کند.

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

God of War Ragnarok با یک طوفان شروع می شود و پس از آن، روایت با ملایمت در یک سراشیبی طبیعی رو به پایین حرکت می کند تا مخاطب را برای پیشامد بعدی آماده کند. به همان شکل که سکوت در نوت‌های موسیقی، صداها را در مرکز توجه قرار می دهد، یک روایت نیز به لحظات آرام نیاز دارد تا آماده زمینه‌ی غافلگیری یا تقابل بعدی بشود. با این حال، بازی با تمام پتانسیل‌های موجود و فرصت‌های بی‌شماری که می‌توانست در بستر آخرالزمان حماسه نورس از آنها بهره ببرد، به مدت زمان طولانی گیرایی روایی خود را از دست می‌دهد. آن بخش قابل توجهی از جاذبه که برای مجاب کردن پلیر به ادامه دادن بازی بر دوش گیم‌پلی قرار دارد کار نمی‌کند و مخاطب را با بخش‌های تکراری و بی‌رمق مرتبط با کنترل آتریوس، خسته و نااامید می‌کند.

تقریباً در میانۀ داستان، به دلیل شلختگی در پیش‌روی روایی، بخش قابل توجهی از بازی به اتفاقاتی می‌پردازد که می توانست از آن‌ها پرهیز کند و به سمت یک روایت تناسبی پیش بگیرد. در حالی که بخش‌هایی از بازی قوی ترین و پرنفوذترین هستند؛ بازتاب‌ها از گذشته و تعاملات میان کریتوس و آتریوس یا کریتوس و فریا از جمله آنها هستند، کنترل آتریوس که به منشا داستان خود بازگشته و مراحل خطی‌تری دارد، از جمله بخش‌های کم ارزش هستند. به عبارتی دیگر، رگناروک متأسفانه از یک شروع هیجان انگیز، به یک همگرایی طولانی دور می گردد. با این حال، کاراکترهای بازی، خصوصاً سیندری که توسط Adam J. Harrington بازی شده است، نقش هایی جذاب را ایفا می کنند و جای تحسین دارند. به طور کلی، God of War Ragnarok با تمام حماسه خود، که شامل روایتی شگفت انگیز، شخصیت های جذاب و صحنه های خیره کننده است، تجربه قابل توجهی را برای تمام کاربران فراهم می کند.

ست‌پیس‌ها و سکانس‌های خلق شده برای God of War Ragnarok با توجه به خلاقیت در حرکت دوربین، قاب‌بندی و کارگردانی، به دور از کیفیت روایی، بهتر از بازی ۲۰۱۸ است و در هر دو سناریوی حماسی و احساسی به خوبی موقعیت را برای نفوذ به قلب مخاطب فراهم می‌کنند. هنوز مخاطبین نقش‌های مختلف شخصیت‌ها را به طور کامل درک نکردند، اما سانتا مونیکا آنها را با اساطیر نورس ادغام کرده و به صورت موثری به فرم نهاده است. با این حال، کلمات و لحن مدرن در دیالوگ‌ها می‌تواند در برخی موارد باعث رضایت شما شود و در موارد دیگر ناامیدتان کند. علاوه بر این، شخصیت هایی مانند ثور و اودین نیز از لحن و کلمات مدرن بهره می برند و با یکدیگر در تضاد قرار میگیرند، اما این مشکلات، به شخصیت های بازی زیبایی بخشیده و دید خاصی را به آنها می بخشد.

سانتا مونیکا همچنین تلاش کرده است تا شخصیت های بازی را با شخصیت هایی که در مقاله قبلی ذکر شد، تحلیل کند. تصمیمات آتریوس در بازی بسیار عقلانی و شایسته است و دوستان خود را در جریان رویدادهایی که تازه آغاز شده اند، مطلع می کند.

شباهت بازی به یک اثر مارولی

با توجه به جلوه‌های سینماتیک، روایی و شخصیت‌پردازی، الهام God of War Ragnarok از درون‌مایه‌های مارولی و ابرقهرمانی مبرهن و علنی است. این بازی به خوبی تصمیم گرفته است که به استانداردهای یک اثر مارولی نزدیک شود و برخی رویکردها آن را به یک اثر مارولی نزدیک تر کرده اند. بازی تلاش کرده است تا خدایان را انسانی کند و ضعف‌های معنوی، دیالوگ‌های مدرن، دغدغه‌های انسانی و جاه‌طلبی‌ها را به آن‌ها بیاورد. پایان‌بندی اثر، یادآور انتقام‌جویان و تعاملات آتریوس با انگربودا یا ثرود جلوه‌گر تعاملات اسپایدر-منِ تام هالند با MJ زندیا است. شباهت بازی به یک اثر مارولی نقطۀ ضعف یا قوت نیست؛ اما قطعاً خروجی را به سمت و سویی بسیار متفاوت می‌برد و هیجان و آدرنالین را در اولویت قرار می‌دهد.

رگناروک به عنوان یک ادامه، فرمول بازی قبلی را تا سطحی تکامل نمی‌دهد، اما باعث بهبود نقاط ضعف گیم‌پلی بازی ۲۰۱۸ شده است و به عنوان بهترین سیستم مبارزه در میان بازی‌های سینماتیک شناخته می‌شود. سانتا مونیکا با توجه به انتقادات بازی قبلی، تلاش کرده است تا کوتاهی‌ها را برطرف کند. تنوع بیشتری در دشمنان را مشاهده می‌کنیم و در بیشتر مواقع با دشمنان جدید مواجه خواهیم شد. همچنین، سناریوهایی که در گذشته شایع بودند و در واقع بهانه‌ای برای بالا بردن سطح و فراهم آوردن زره‌ها و آپگرید آن‌ها بودند، در رگناروک کمتر شده است.

سیستم اعتلا و ترفیع سطح همچنان مانند بازی قبلی است، اما بهبود‌های زیادی در گیم‌پلی انجام شده است. رگناروک تلاش کرده است تا شما را به سوی بهره‌گیری از هر آنچه در دسترس دارید، سوق دهد. تغییر و تحول همراهان تنوع خوبی را به گیم‌پلی می‌بخشد و درخت مهارت‌ها با اختصاص به برخی از آن‌ها، مساعدت آن‌ها را لذت‌بخش‌تر کرده است. با این وجود، طراحی مراحل از تحول گسترده‌ای برخوردار نبوده است و همچنان همان عظمت محیط‌ها و رویکرد سانتا مونیکا نسبت به طراحی مرحله مشابه قبل است. به طور کلی، رگناروک با بهبود‌های خود در گیم‌پلی و تلاش برای برطرف کردن کوتاهی‌های بازی قبلی، یک اثر بسیار قوی و کامل را به نمایش گذاشته است.

رگناروک مهارت‌های کریتوس را با تمام‌کننده‌ها پیوند زده است و این اتفاقی است که خشونت بازی را افزایش داده است. پازل‌ها نیز به عنوان آرام‌بخش‌های گیم‌پلی تعبیه شده‌اند تا برای رویارویی بعدی آماده شوید. برخی از پازل‌ها خلاقانه و باکیفیت کار شده‌اند و تعدادی تنها نقش فیلر را ایفا می‌کنند.

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

 

تقویت سلاح و جلوه های ویژه

سناریوهای مختلف درگیری در رگناروک همواره با ابهام و مسئله‌جدی مواجه می‌شوند. مسئله اصلی این بازی در مدیریت مبارزات و از هم پاشیدگی ریتم کومبوها است. دوربین از روی شانه تنها قابی محدود را پوشش می‌دهد و مبارزات در بازی به حدی شلوغ می‌شود که کنترل از دست پلیر خارج می‌شود و بعضاً تا ۴ فلش قرمز رنگ حمله از پشت سر را به پلیر اطلاع می‌دهند.

سیستم مبارزه در رگناروک، یکی از بهترین‌ها در میان آثار سینماتیک است و با پیوند ترکیبی از درخت مهارت‌ها و حملات رونیک سبک/سنگین، زرق و برق به بازی می‌بخشد. برخی از قابلیت‌های رونیک از بازی قبلی به رگناروک بازگشت کرده‌اند. طراحان بازی تلاش کرده‌اند تا تعدادی از این قابلیت‌ها به عنوان جوایز محتویات جانبی به بازی اضافه شوند.تعداد قابل توجهی از این قابلیت‌ها به دلیل کارآمد بودنشان در بازی قبلی، به بازی بازگشته‌اند و این موضوع تجربه بهتری را برای پلیران فراهم کرده است.

با استفاده از تزریق روحیۀ بلاک‌باستری و سینمایی، سانتا مونیکا توانسته است در God of War Ragnarok نقطۀ عطفی در طراحی داستانک‌های فرعی پیدا کند. بودجه و منابع قابل توجه‌ای برای این بخش از بازی اختصاص داده شده و محتویات جانبی، شاخه‌های شکل گرفته از داستان اصلی و دغدغه‌های اساسی کاراکترهای گوناگون، به عنوان قسمتی جداگانه در نظر گرفته شده است. برخی از این داستانک‌ها حتی در مناطق تازه و با طراحی ظاهری متفاوت از مراحل مسیر اصلی رخ می‌دهند که تجربۀ بازی را پس از به اتمام رساندن خط اصلی، تشویق می‌کند.

 

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

بررسی جامع بازی God of War Ragnarok

 

همچنین، کارگردانی روایی این ماموریت‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که بهتر است به موازات خط اصلی داستان تجربه کنید. در God of War Ragnarok، قابلیت دسترسی برای بهبود تجربه بازی بسیار مفید است. این قابلیت، با حل پازل‌های بسیاری همراه است و همراهان شما هنگام روبرو شدن با معماها، بی‌پرده شما را راهنمایی می‌کنند. قابلیت‌های دیگر نیز وجود دارد که می‌تواند بازی را برای قشرهای مختلف گیمرها شخصی‌سازی کند و چالش را به حداقل برساند.

توجه به استانداردهای مدیوم سینما، باعث موفقیت در تحکیم احساسات و فضاسازی در دل روایت شده است. طبیعت و موسپل و هل‌هایم در کنار دستاوردهای فنی، عناصر هنرمندانه‌ای را برجسته کرده و بازی را منحصرد به فرد جلوه داده است. با وجود تغییراتی در قلمروها، برخی از آن‌ها حس ماجراجویی را در محلی تکراری انتقال می‌دهند. بازی، بیشتر مدت زمان خط اصلی داستان را به مناطق جدید اختصاص داده و تیم سازنده روی طراحی آن‌ها وقت بیشتری گذاشته است.

در حالت گرافیکی Performance و Quality، بازی به اهداف ذکر شده برای نرخ فریم و رزولوشن دست پیدا می‌کند. حالت پر‌فرمنس، نرخ فریم ثابت را به ارمغان می‌آورد و مبارزات را روان‌تر می‌کند. قابلیت‌های دوال‌سنس و صدای سه بعدی غوطه‌وری، تجربه را به یک سطح بالاتر از واقعیت نزدیک می‌کنند.

God of War Ragnarok یک بازی ماجراجویی پلتفرمر در فضای بازی های سوم شخص است، توسط Santa Monica Studio توسعه داده شده و در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۲، منتشر شد. داستان بازی در مورد شخصیت‌های کریتوس و پسر نوجوانش است که در دنیای پر خطر و خطرات برای نجات جهان، با تمامی خدایان ناآرام و دشمنان مبارزه می‌کنند. با طراحی بازی با گرافیک با کیفیت بالا و افزایش درجه سختی و چالش برای بازیکنان، همراه با داستان فراموش‌نشدنی، اکشن پرشور، اعمال جدید، نقشه ها و شخصیت‌ های جدید، God of War Ragnarok یکی از مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۲ بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *