بلاگ

۹ مورد از فواید بازی های ویدیویی که نمیدانستید

Benefits of video games

تا به حال به فکرتان رسیده بازی هایی که ساعت ها وقتتان را خرج آنها میکنید میتوانند فواید زیادی هم داشته باشند. درباره فواید بازی های ویدیویی چیزی میدانید؟

این حرف برخلاف تمام حرف حرف هاییست که درباره بازی های ویدیویی میزنند ولی اینجا قرار است فواید آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید. بازی های کامپیوتری اعتیادآور هستند و باعث کاهش فعالیت های فیزیکی در افراد در سنین مختلف می شوند. حتی شما میتوانید نگران کودکان و نوجوانان خود باشید. دلیل آن هم این است که برخی از بازی های ویدیویی آنها را به سمت رفتارهای خشونت آمیز سوق میدهد. اما در کنار مضراتی که دارد فوایدی نیز دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی فواید بازی های ویدیویی و کامپیوتری بپردازیم.

 

فواید بازی های کامپیوتری

همانطور که میدانید بازی های کامپیوتری طرفداران زیادی دارند. چیزی که این صنعت را خاص میکند وجود طرفدارانی از سنین مختلف است. همین موضوع باعث می شود مضرات بازی ها توسط پدر و مادرهای نگران بیشتر از فواید آنها شنیده شود. ولی در حقیقت همین بازی ها فواید بسیار زیادی دارند. در این قسمت قصد دایم به بررسی تعدادی از این فواید بپردازیم.

 

۱. یار خوب فراموشی هنگام بیماری

میتوان گفت یکی از بهترین راه ها برای دور شدن از درد و ناراحتی هنگام بیماری بازی کردن است. همین دلیل است که در بسیاری از بیمارستان های کودکان و و حتی دیگر افراد بیمار را تشویق به بازی کردن میکنند. بازی های کامپیوتری موجب دور شدن ذهن بیمار میشود. بیمار در این مدت فراموش می کند و از لحاظ ذهنی آرامش دارد. این حرف نتیجه تجقیق پژوهشگران دانشگاه یوتا می باشد. طبق نتیجه این پژوهش ثابت می شود بازی کردن منظم باعث افزایش استقامت و روحیه در کودکان و نوجوانان دارای بیماری هایی نظیر: اوتیسم، افسردگی و پارکینسون می شود.

 

۲. افزایش مهارت های اجتماعی

انجام بازی های کامپیوتری در مورد افراد خجالتی معجزه میکند. شاید تصور کنید کسی که وقت زیادی را صرف بازی های کامپیوتری میکند ممکن است دچار افسردگی شود. دسته حمعی بازی مردن فواید آن را افزایش می دهد. ولی نتایج پژوهش ها عکس این مورد را ثابت میکند. حتی اگر بازی ها به صورت دستمه جمعی انجام بشود تاثیر بیشتری دارد.

 

۳. تقویت هماهنگی اجزا بدن

شاید شما تصور کنید کسی که مشغول بازی های ویدیویی می باشد فقط گوشه ای نشسته بدون هیچ فعالیت. ولی کاملا اشتباه میکنید. زیرا برای برای درک و کنترل اتفاقاتی که در صفحه نمایشگر می افتد نیاز به هماهنگی بصری، شنوایی، فکری و حرکات فیزیکی است. این هماهنگی میان چشم، دست و تفکر همزمان از جمله فواید بازی های ویدیویی محسوب می شود.

 

۴.رشد توانایی حل مسئله

تمام بازی های کامپیوتری بر اساس قوانینی ساخته شده اند. طی کردن مراحل بازی و ارتقا به سطح بالاتر در تمام بازی ها نیاز به تفکر می باشد. تمام بازی ها در یک سطح قرار ندارند و برخی ساده تر و برخی سخت تر هستند. اما در تمام این بازی ها فرد نیاز به قدرت حل مسئله دارد. یکی از مهم ترین فواید بازی های کامپیوتری رشد توانایی حل مسئله هست. مواجه شدن با مشکلات مختلف که نیاز به خلاقیت در حل کردن دارند باعث افزایش خلاقیت و توانایی حل مسئله می شود.

 

۵. کاهش استرس و اضطراب و افسردگی

این مورد نیز طبق پژوهش های مختلف ثابت شده است. بازی های کامپیوتری موجب کاهش استرس فرد میشود. بر اساس گزارشات نشریه Scientific American بازی تتریس (Tetris) قادر است که نشانه‌های اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) را کاهش دهد. حتی کودکان میتوانند به وسیله بازی های کامپیوتری از افسردگی نجات پیدا کنند.

 

یکی از مهم ترین فواید بازی های کامپیوتری رشد توانایی حل مسئله هست

 

۶. تقویت بینایی

این مورد شاید برایتان عجیب باشد. زیرا لازمه تمام بازی ها خیره شدن به مانیتور می باشد. تمام ما میدانیم که چشم دوختن زیاد به صفحه مانیتور آسیب به چشم میزد. ولی اگر دقت کنید در تمام بازی هایی که نیاز به شلیک کردن دارند و باید نشونه گیری خوبی داشت، سرعت نیز نقش اساسی دارد. کسانی که دچار بیماری آب مروارید هستند تجربه داشتند که بازی های کامپیوتری موجب افزایش قدرت بینایی و تقویت آن شده است.

 

۷. افزایش قدرت تصمیم گیری

در بازی های کامیپوتری داشتن سرعت عمل و تصمیم گیری سریع برای حرکت بعدی بسیار سرنوشت ساز است. کسانی که به طور منظم بازی میکنند به طور چشم گیری در زندگی واقعی از قدرت بالا تصمیم گیری برخوردار هستند. چون یاد گرفته اند در لحظه بهترین تصمیم ممکن را بگیرند و از زمان به خوبی استفاده کنند.

 

۸. تقویت قدرت تخیل

کودکان ذهن بازی دارند و به راحتی میتوانند تخیل کنند و خیال پردازی بکند. فضا بازی های کامپیوتری کمک زیاد به تقویت این قدرت میکنند. این بازی‌ها با نمایش محیط‌های جذاب تخیلی باعث تقویت این حس در میان کودکان می‌شوند. ذهن کودک تبدیل به ذهنی ورزشی شده و تمریناتی برای چگونگی رویارویی با مشکلات آینده زندگی انجام می‌دهد.

 

۹. افزایش شادابی در سالمندان

ممکن است برایتان عجیب باشد. اما خبر خوب این است که سالمندانی گاهی بازی های کامپیوتری انجام میدهند شادتر و شاداب تر از همسن های خود هستند. از جمله فواید بازی های ویدیویی شادابی سالمندان است.

از جمله فواید بازی های ویدیویی شادابی سالمندان است.

همانطور که در ابتدا گفتیم بازی های کامیپوتری اعتیاداور هستند. این بازی های میتوانند تاثیرات روانی جبران ناپذیری بر روی فرزندان داشته باشد و باید درست از آنها استفاده کرد. امیدواریم این مطالب به دردتان خورده باشد.

برای مشاهده محصولات متنوع مجموعه های گیمرز میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

محصولات متنوع ایکس باکس و پلی استیشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *